Sider

fredag den 8. november 2013

Er kropsidealerne på vej ud af kontrol?


I den sidste uges tid, har jeg været fordybet i AT3 arbejdet. Til jer der ikke går på gym. og kender til AT, så står det for almen studieforberedelse, og er en uge hvor man arbejder tværfagligt med flere fag, hvor efter man i slutningen af ugen, skal aflevere et endelig produkt. Denne gang skulle vi arbejde tværfagligt med fagene engelsk, oldtidskundskab og idræt hvorefter vi valgte at fokusere på kropsidealer gennem tiden, hvilket virkelig har sat tankerne i gang hos mig. Jeg skulle sætte mig i dybden med kropsidealer i dag, hvor jeg faldt over idealet thigh gab. Thigh gab går ud på, at ens lår ikke må røre hinanden når man står med samlede ben. Ja, jeg ved godt at vægten er steget nogle unge piger til hovedet, og ja, jeg ved også godt at anoreksi var den tredje største dødårsag blandt unge i Europa i 2006, men at unge går så langt, at de stræber efter thigh gab, det overraskede mig. Jeg havde godt nok hørt lidt om det før, men havde ingen idé om at det var så udbredt. Personligt synes jeg ikke dette er flot. Jo jeg synes det er flot med slanke lår, men thigh gab bliver altså lidt for ekstremt til mig. Lårene mangler former og jeg tør slet ikke tænke på hvordan de ser ud i et par jeans. Det kan da umuligt være flot. 
Så nu vil jeg høre jer piger derude bag skærmen. Synes i virkelig dette er flot? Jeg synes i hvert fald at kropsidealerne er gået for langt over grænsen denne gang.

7 kommentarer:

  1. Jeg ville elske at have thigh gap, men jeg er ikke skabt til det - hvilket nok skaber ønsket. Jeg bliver så ked af det, når tynde, slanke piger siger de er tykke (de har ikke prøvet følelsen af at være rigtig overvægtig). Men selv synes jeg, at kropsidealerne er gået for vidt. Desværre er jeg dog en af dem, der ville ønske at være tynd. Så jeg kan ikke kalde mig hellig.. Og ih hvor virker det sølle, når det kommer ned på skrift, så jeg håber du forstår min pointe :-)

    Knus!
    //Ida
    www.livetifoelgeida.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor blev jeg glad da jeg læste din kommentar, mest af alt over din åbenhed. Jeg er så glad for at du vælger at være så åben omkring det, og kan uden tvivl sætte mig ind i dine tanker. Jeg ved at du ikke er den eneste der sidder med de tanker, så bare rolig, du er bestemt ikke sølle.
      Mange knus og kram Katarina <3

      Slet
  2. Jeg har lidt thigh gab. Det er ikke noget jeg nogensinde har gjort noget for at få, jeg har det bare. Jeg laver ikke særlig meget sport, og spiser ikke specielt sundt... Jeg har det fint med at have thigh gab, men synes det er for meget, at nærmest sulte sig selv, for at opnå dette. Spændende emne du har valgt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Du er uden tvivl en af dem der har kroppen til Thigh gab, og så længe du har det af naturlige årsager, er det jo helt fint. Som du selv skriver, så er det først et problem når man begynder at sulte sig til for at opnå det.
      Knus Katarina :)

      Slet
  3. Jeg er en pige der er rimelig tynd og undervægtig.. Som mange piger har det med at de bliver kede af det over at de synes de er for tykke, så har jeg det med at jeg synes jeg er for tynd. Men jeg kan ikke tage på og det gør mig virkelig trist. Selv synes jeg at piger med former er kønnere end sådan en som mig. Udover det synes jeg også at det er synd at sådan nogle smukke piger med sådan en flot krop som er naturlig og smuk skader sin krop for at komme til at ligne et skelet. Jeg ville bare ønske at jeg kunne fortælle dem at der ikke er noget at komme efter. Det er virkelig gået alt for langt dette med thigh gap, at tabe sig og at være tynd. Det kan næsten ikke være godt for nogle piger eller drenge som er normalvægtig.

    SvarSlet
  4. Så godt et emne, Katarina!
    Jeg har det berømte mellemrum mellem mine ben, trods jeg ikke gør noget ved det. Som den anonyme ovenover skriver, findes der bare de personer som lever i en boblen af at kunne spise hvad man vil, uden bekymring og vægt stigning (Selvom at det kommer lige pludseligt..!) Dog synes jeg det er ærgerligt når folk ligefrem går efter et mål som det på billedet - for det er altså ikke kønt. Jeg kan huske da jeg blev konfirmeret. Så svært det var at finde en konfirmations kjole, der bare sad lidt flot, når ens lår var lige så "stor" som ens skinneben når man sad ned, og hofter ikke var eksisterende. Jeg ærger mig sådan over, at det er model bureauer og skrækkelige undertøjs reklamer, der sætter den der standard.

    SvarSlet
  5. Tak for jeres kommentarer Daniella og Anonym, er glad for i vil deltage i debatten. Som i begge to skriver, så er i begge nogle af de typer der har det fra naturens side, og som i også skriver, så kender jeg også op til flere der har det fra naturens side, og helst vil have lidt fyldigere lår.
    Sådan vil det desværre nok altid være. Man ønsker sig det man ikke har.
    Mange knus Katarina

    SvarSlet